6 Mayıs 2016 Cuma

YOGA SOHBETİ


5 yıl önce Ankara’da bir spor salonunda, şans eseri ilk defa yoga yaptığımda anlamıştım bu işin tam benlik olduğunu…

Yavaşça, zihninizi, nefesinizi işin içine katarak yaptığınız yoga duruşları ile varlığını unuttuğunuz kaslarınız, eklemleriniz, dolaşım, sinir sisteminiz çalışıyor, dengeniz, duruşunuz gelişiyor…

Üstüne üstlük yoga teorisi, felsefesi derken yoga,

doğru beslenme,

sadeleşme,

kendinizi, başkalarını olduğu gibi kabul etme,

yargılamama,

şükretme gibi

daha barışçıl bir varoluş için bilincinizi besliyor.

Dünyada ve ülkemizde her geçen gün popülaritesi artan yoganın her yaşta insana hitap edebileceğine (kızım ve annem üzerinde çabalarım sürmekte :-) ve yaşam kalitesini artıracağına inandığım için yıllardır bu konuya gönül veren, yoga eğitmeni olan arkadaşım Sevgili Birgül Germen’in hikayesini dinlemenin ilginizi çekebileceğini düşündüm…


Birgül Hanım, yoga konusuna girmeden önce bu alanla ilgili sizin hikayenizi dinleyebilir miyiz?

Ortaokul çağlarımdan itibaren çeşitli spor dallarıyla aktif uğraşan birisiydim. 30’lu yaşlarımda, kalbimde bir rahatsızlık olduğunu öğrenip, hareketli sporlardan uzak durmazsam daha ileri yaşlarda ciddi sağlık problemleri yaşayabileceğim konusunda doktorumdan uyarı alınca, bu hareketli yaşantıma bir süre sporsuz devam etmek zorunda kaldım.

İkinci hamileliğim sırasında hamile yogasıyla tanışmam benim için bu yolda atılmış ilk adım oldu. Yoga yaparak, kendimi yormadan ve zorlamadan da, vücudumu çalıştırabileceğimi gördüm. Asanalar ( yoga hareketleri ), Pranayama ( nefes teknikleri), Savasana ( derin gevşeme ) ve Meditasyon sayesinde, hamilelik sürecinin ve doğum olayının son derece rahat ve kolay olduğunu görmem ve sonrasında da çok kısa sürede eski formuma kavuşmam, yogaya devam etmem konusunda tetikleyici ve motive edici unsurlar oldu.



                                                                       "Yoga Mudra"larını Öğrenirken...

                              Mudra, Sanskritçe'de Tavır, Davranış anlamında ve fiziksel, psikolojik faydaları var


Bu alana ilgisi olmayan kişiler için bile sizce yoga ile ilgili bilinmesi gereken 3 kavramdan bahseder misiniz?

Önyargılardan sıyrılmak, yogayı olduğu gibi kavrayabilmek için öncelikle, yoganın, fiziksel, zihinsel ve ruhsal bütünlük, birleşme sağlayan bir sistem, bütün dinlere saygılı bir felsefe olduğunu, dil, din, ırk, cinsiyet, yaş ayrımı yapmadan herkesin yoga yapabileceğini, nefes ve yoganın birlikte düşünülerek, yoga hareketlerinin mutlaka nefesle birlikte yapılması gerektiğini bilmenin faydalı olacağını düşünüyorum.

Yaşam pratiği anlamında, yoganın günlük hayatta bir sonucu, etkisi var mıdır ?

Olmaz mı, hangi birini sayayım. Söyleşimizin başında kalbimle ilgili sorunlarım olduğundan bahsetmiştim. Bu sorunlar yoga yapmaya başladıktan bir müddet sonra tamamen ortadan kayboldu, bu durum doktorlarımı bile şaşırttı. Yine bahar aylarında tetiklenen alerji ile ilgili rahatsızlıklarım da kalmadı.

Hepsinden öte, aşırı duygusal tarafımı törpüledim. Artık olaylara yaklaşımım çok daha realist ve mantıklı. Daha sakin ve dinginim. Dolayısıyla artık daha az inciniyorum.

Oldukça esnek bir vücuda sahibim. Ses tonum daha yumuşak, olduğum yaşımdan daha genç gösterdiğimi söylüyorlar. Daha bilinçli besleniyorum, tüm organlarım daha sağlıklı çalıştığı gibi düşüncelerim ve zihnim de daha berrak. Yaratıcılığım ve yeteneklerim de çok gelişti. En önemlisi de özgüvenim arttı. Çalışmalara yoğunlaştıkça enerji bedenim güçlendi.  Tabii ki benim sağlıklı, huzurlu ve mutlu olma halim aileme ve yakın çevremdeki insanlara da aynı şekilde yansıdı.

                                                                        


Ülkemizde ve dünyada yoga konusundaki algı, pratik nedir, bu konuda görüşlerinizi alabilir miyiz?

Kaynağını Hindistan’ın eski, kadim geleneklerinden alan Yoga, 1980li yıllarda batıda popülerleşirken, Türkiye’de son 15 yıldır yaygınlaşmaya başladı. Ülkemizde yoga hakkında bir din ya da tarikatmış gibi ve de her nedense yalnızca kadınların yapabileceği bir çalışmaymış gibi yaratılmak istenen yanlış bir algı var. Bu yaklaşımın yoganın yayılmasını geciktirdiğini düşünüyorum. Ancak bir taraftan da, günümüzde güçlenen alternatif sağlık arayışları, insanların bu felsefeye daha sıcak bakmalarına yardımcı oldu. İnsanlar yakın zamana kadar yogayı, bir keşif yolculuğu ve var olanı yeniden yapılandırma sürecinden çok, bir spor ya da zayıflama aracı olarak görüyorlardı. Elbette bu işlevleri de var ama bu algı yogayı amacından uzaklaştırıp, ticari bir meta haline dönüştürüyor. Ancak son yıllarda bu işi ciddiyetle yapan, spor salonlarının dışına çıkaran merkezlerin artmasını sevindirici bir gelişme olarak değerlendiriyorum.

Yoganın size farklı bir bakış açısı, zenginlik kazandırdığını düşünüyor musunuz?

Elbette. Yogayla tanıştıktan sonra hayata bakış açımın değiştiğini ve farkındalığımın geliştiğini düşünüyorum. Beden, zihin ve ruhsal birlik anlamına gelen yoga, bedensel hareketlerin ötesinde felsefesiyle ( vedik ) de sizi etkiliyor o nedenle, zihinsel ve ruhsal anlamda da olgunlaştığımı söyleyebilirim.

Yoga eğitmenliği yolunda katıldığım pek çok eğitim, seminer, konferans ve eğitici eğitimi-teacher training programları sayesinde dünyanın her yerinden, ruhsal-spiritüel ilerleme yolunda olan pek çok ışık işçisiyle tanışma şansım oldu.  Bir bakıma, yoga ile kendimi keşfettim, içimdeki gizli beni ortaya çıkarttım diyebilirim.

Her şeyden önce fiziksel ve zihinsel bir esneklik kazanıyorsunuz ve bu esneklik bakış açınıza da yansıyor yani olaylara daha geniş bir perspektiften bakabiliyorsunuz, empati yeteneğiniz artıyor. Zor koşulların üstesinden daha kolay gelerek daha güçlü ve dayanıklı olmayı içselleştiriyorsunuz.

Farkındalığım arttıkça bağımlılıklarımdan da kurtuldum. Mutluluğumun ya da mutsuzluğumun kimseye bağlı olmadığını, bunun tamamıyla benimle alakalı bir durum olduğunu, her şeyin sebebinin ve çözümünün bende olduğunu anladım.

Akışta ve “an”da olma hali, evrenin daima benim en yüksek hayrıma işlediğine olan inancım, kötünün içinde iyiyi bulma durumu (Ying - Yang) olaylara bakış açımı da tamamen değiştirdi.

Doğuştan hepimizde var olan ve zaman içinde yitirdiğimiz mutluluk duygusunu yakalamak ta, her durumda güvende olduğumu bilmek te ruhuma bambaşka renkler katıyor, yaşamı ve yaşamayı kolaylaştırıyor.

Son olarak, her türlü imkanın elinizin altında olduğunu düşünsek, bu konuda gerçekleştirmek istediğiniz hayaliniz nedir?

Yoga felsefesi öylesine derin ve insana katkısı öylesine güçlü ki, bu nedenle çocukların motivasyon, konsantrasyon ve denge konusunda daha küçük yaşlardayken farkındalıklarının ve bilinç düzeylerinin arttırılarak, doğuştan getirdikleri yanlış kodlamalarının ve kalıplarının iyileştirilmesinin onlara çok büyük faydalar sağlayacağına inanıyorum.

Çocukların fiziksel gelişimlerinin yanı sıra kişisel ve ruhsal gelişimlerini destekleyecek duruş çalışmaları, doğru nefes alma ve meditasyon tekniklerini anlayacakları ve zevk alarak yapacakları, bu felsefenin yaşamlarının bir parçası olmasını sağlayacak bir baş ucu kitabı yazmak isterim. Daha sağlıklı ve geleceğe umutla bakan nesillerin yetişmesine vesile olacak, gelecekte daha güzel enerjilerle donanmış, gülen bir dünyanın varlığına küçük de olsa bir katkı sağlamak en büyük hayalim.

Birgül Hanım, kendini keşfetme yolculuğuna, yaşam boyu öğrenme idealine çok uyumlu bir çaba olduğunu düşündüğüm yoga konusunda görüşlerinizi, bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekkürler.  Çocuklar için yoga kitabı hayalinizi en kısa zamanda gerçekleştirmenizi diliyorum…

Ben de çok teşekkür ediyorum. Amatör bir ruhla çıktığınız bu yolda, böylesine anlamlı bir çabaya hizmet eden bloğunuzdan dolayı da sizi yürekten kutluyor, başarılarınızın devamını diliyorum.

Son söz sevgi ve ışık olsun..

NAMASTE…..


(Yazımızı süsleyen güzel resimler için Oğuz Altun'a içten teşekkürlerimizle...)

0 yorum :

Yorum Gönder