25 Ocak 2018 Perşembe

"DOĞUMGÜNÜM İÇİN BİR -SANAL GERÇEKLİK GÖZLÜĞÜ, BİR DE -DRONE İSTİYORUM !


9 yaşındaki kız çocuklarının doğumgünü için "sanal gerçeklik gözlüğü”, “drone” isteyebildiği bir çağda yaşıyoruz. İsteyebildiği derken, birebir yaşadığım diyaloğu yazdım. Çocuk bakımından sorun yok, hatta harika, teknolojiye meraklı, yeniliklere açık olduğunun işareti. Ancak anne baba, yetişkinler için de önemli bir sinyal, bu tür istekler. Duyup görüp, birbirimize anlattığımız teknoloji harikaları, hızla hayatın içine girip, çocuk oyuncağı vasfı kazanmış bile. -Ne yapacaksın, -nasıl oynanır demeye çekindim neredeyse… Teknolojiye uyum konusunda kuşak farkı yaşanacak o kaçınılmaz da, bu dijital dönüşüm meselesi aile hayatını da fena vurmaya başladı... Sözün kısası, yaşımız başımız, işimiz gücümüz ne olursa olsun, teknolojinin getirdiği yeniliklere karşı gözümüzü kulağımızı 4 açmanın zamanıdır...

Sanatı ve hayatı ayıramazsınız diyen, “sanat hayattır, hayat sanattır” anlayışı ile üreten çağdaş sanatçı Ai Weiwei’in duruşu gibi mesela...

Teknolojiyi de sanat gibi hayattan ayıramayız, teknoloji hayattır, hayat teknolojidir gibi uzun boylu laflar edecek değilim, nitekim teknolojik üretimin ruhu sanata yetişemezse de, zamanın ruhu (zeitgeist) nedeniyle teknolojiyi gözardı edemeyeceğimiz günlük hayatlar içinde olduğumuz belli. 

Vaktiyle, -yaşamboyu öğreniyorum, çünkü bahçemizi ekmek gerek, -okul için değil yaşam için öğreniriz, -gelecek hakkında konuşalım, teknolojiye aşina olalım dedik malum. Üstüne, sokaktaki vatandaş, son kullanıcı gözüyle bir gayret bazı yeni kavramlar üzerine öğrendiklerimi paylaşacağımı da yazmıştım, bu doğumgünü hediyesi meselesi benim için azmettirici oldu.

Rastlamışsınızdır belki, yıllardır Profesör Dr. Güngör Uras'ın "ekonomi ile ilgili gelişmeleri Ayşe Teyze'ye, Ali Rıza Amca'ya, onların anlayacağı dilde anlattığı, tavsiyelerde bulunduğu" Ayşe Hanım Teyze, Ali Rıza Bey Amca ne yapsın programı var... benimki de o hesap, ancak tersinden, bu sefer Ayşe Hanım teyze konuşuyor, teknoloji ile imtihanını paylaşıyor...

A harfinden başlayalım ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK (Augmented Reality) ile

Gerçeklik mi, hakikat mi tartışmaları, alternatif gerçeklik kurgusu ile renklenmişken, artırılmışı, sanalıyla gerçeklik dünyamız toz duman, alt üst... Artırılmış ve sanal her iki teknoloji de, hayal dünyası ve gerçek dünya arasında geçişimizi kolaylaştırıyor esasen... Felsefeyi fantaziyi bırakıp, teknik tanımıyla başlarsak... 

Artırılmış gerçeklik, fiziksel gerçek dünyadaki bir unsuru doğrudan ya da dolaylı biçimde görürken,  gördüklerinizin üzerine bilgi işlem ortamında üretilen ses, video, konum bilgisi gibi bilgilerin eklenmesiyle gördüklerinizin daha geliştirilmesi ve zenginleştirilmesi olarak tanımlanıyor. Uygulamalar üzerinden cep telefonlarına, laptop, tabletlere girerek, dijital dünyaya ait unsurlar gerçek dünya ile birleştiriliyor.  

Kulağa karmaşık gelse de, örnekler üzerinden kolay anlaşılıyor, mesela; 80li yıllarda çıkan Arnold Schwarzenegger'in canlandırdığı "Terminatör" filmindeki robotun çevresi, yapacağı işlerle ilgili gördüğü bilgi, veri akışı bir artırılmış gerçeklik deneyimi imiş. O zaman Hollywood'un hayalgücü diye etkilendiğimiz şeyler, geliştirilmekte olan teknolojilerin habercisiymiş meğer...

Çocuklar, gençler arasında popüler olan sosyal medya uygulaması Snapchat filtrelerini düşünün. Snapchat artırılmış gerçekliği kullanmanın en yaygın yollarından biri olarak görülüyor. Duyurduğu yeni güncellemeyle birlikte arttırılmış gerçeklik teknolojisini Snapchat uygulamasında daha da interaktif hale getirmiş.  Yanlış anlamadıysam bu kullanıcıların da filtre üretimine katkıda bulunabileceği anlamına geliyor.

Sonra Google Glass'ı duymuşsunuzdur, bu ürün tutmayınca, elleriyle çalışanlar için sesinizi de kullandırtan, Google Glass 2 sürümü çıkmış.

https://medium.com/traction-report/google-glass-2-0-and-the-future-of-augmented-reality-ee85cd97b

Ya da 2016 yazında yaşanan Pokemon Go heyecanını hatırlarsınız.  Küçük canavar karakterlerinin bulunduğunuz mekan, gerçek dünyadan yakalanıp toplanması oyunu yine bir artırılmış gerçeklik teknolojisi.

Bir de pazarlama sektöründe artırılmış gerçeklik uygulamalarının yaygınlaşmaya başlayacağı öngörülüyor. IKEA Place uygulaması mesela.  İkea'da 3 saat gezmek zorunda kalmadan, internet sayfasından seçiminizi yapıp, mobilyayı evinizin yerleştirmek istediğiniz köşesine % 98 doğruluk payı ile yerleştirip, uyumu görebiliyorsunuz uygulama sayesinde.  Ikea sever bir aile olarak hemen telefona indirip, denemek istedik ama Türkiye mağazası şimdilik sisteme uyumlu görünmüyordu.

http://www.ikea.com/gb/en/customer-service/ikea-apps/

Artırılmış gerçekliği, sanal gerçeklik (Virtual Reality) ile karıştırmamak lazım. Sanal gerçeklik bir gözlük ya da başlık kullanılarak, bilgisayar destekli bir görme duyma simülasyonu ile tamamen yapay bir ortam tecrübe ediliyor, mevcut gerçekliğinizden bağımsız... Sanal gerçeklik eğlence, artırılmış gerçeklik iş hayatına katkı sağlamaya daha uygun diyenler var.  


Facebook'un sanal gerçeklik gözlüğü Oculus, eğlence, üç boyutlu oyun ya da eğitim gibi amaçlar için tasarlanmış... 

Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisi şu anda ağırlıklı olarak eğlence sektöründe kullanılıyor olsa da, uzmanlar, tıp alanında remote surgery-uzaktan cerrahi ile travma sonrası stres bozukluğu gibi psikolojik sorunların tedavisinde ilerleme sağlanmasında faydalı olacağını belirtiyor. 

Bir de beni asıl heyecanlandıran, teknoloji çağında yetişen çocukların okulda dikkatinin kolay dağılması, "bunları öğrenmek ne işime yarayacak" sorunu için, yine teknoloji ile artırılmış gerçeklik teknolojisi ile bu dikkati toplama, öğrenme, eğitim alanında kullanma çalışmaları oldu. Harvard Üniversitesi, çocukların heyecanlandıkları, daha kolay motive oldukları unsurları kullanarak, artırılmış gerçeklik teknolojileri üzerinden öğrenmede bağlantılar kurmayı artırma gibi konuları araştırıyormuş.
https://www.gse.harvard.edu/news/uk/09/09/augmented-reality-technology-brings-learning-life




İstanbul trafiğinde dilediğiniz araba ile gezinmenin güzel bir anlatımı...Artırılmış Gerçeklik ile tabii...💝  
...yıllardır eğlenmemizi sağlayan bilgisayar oyunları en ilkelinden en gelişmişine kadar aslında hayatımızın bir bakıma simülasyondur. Örneğin; çok eski bir araba yarışı oyununu göz önüne aldığımızda şimdikilere göre gerçekçilikten uzak olduğunu söyleriz. Çünkü eski oyunlarda hislerimizi harekete geçiren birimlerin sayısı çok azdır. Günümüzde bilgisayar grafikleri o zamandan beri çok daha sofistike hale gelmiştir ve bu oynadığımız oyunlardan daha fazla zevk almamızı sağlamaktadır. Artırılmış gerçeklik ise bize daha fazlasını vermektedir. Örneğin oyunda arabanızı aldınız ve İstanbul turuna çıktınız diyelim. Zaman, mekân ve diğer tüm birimler gerçek dünyadaki İstanbul’la aynı olabilir. Yani İstanbul trafiği ya da bir anda bastıran yağmur oyundaki aracınızın gideceği yere daha geç ulaşmasına sebep olabilir. Artırılmış gerçeklikle geliştirilmiş bir araba yarışı oyununda asla kaza yapmak istemezsiniz. Çünkü oyunun size verdiği hisler o kadar yoğundur ki kaza esnasındaki savrulmadan, üzerinize gelen cam parçalarına kadar her şeyi hissedebilirsiniz. Olayı daha iyi anlatabilmek amacıyla video oyunlarında kullanımını örnek verdiğimiz artırılmış gerçeklik gerçek zamanlıdır ve çevredeki tüm birimlerle etkileşim içindedir ve bahsedeceğimiz üzere kullanıldığı ve kullanılabileceği alanlar da oldukça geniştir. http://www.endustri40.com/artirilmis-gerceklik-augmented-reality/


0 yorum :

Yorum Gönder