7 Nisan 2017 Cuma

10 Yaşında AKTİVİST, DERDİ KİTAP OKUMAK, OKUTMAK


- "Anne, bugün öğretmenimiz "tutku"muzu bulup, tutkumuzla ilgili bir dünya sorununa fayda sağlayacak faaliyet yapıp, anlatmamız gerektiğini söyledi. Yapamazsak ilkokulu bitiremeyecekmişiz." 

sözlerini 4 yıl önce, 4. sınıfta olan kızım Bahar'dan işittiğimde, tahmin edeceğiniz gibi epey şaşırmıştım... Ana sınıfından beri veli katkılı yapılan harika projelere, ödevlere alışsak ta, 10 yaşında bir çocuktan "tutku"suyla bir probleme çare olacak eylem yapmasının beklenmesi karşısında hem heyecanladım hem de telaşlandım. Nedir ki kızımın tutkusu, hangi dünya sorununa karşı nasıl bir faaliyet yaparız, soruları aklımdan geçerken,

-"Peki sen tutkunu biliyor musun? sorusu çıkıverdi ağzımdan,

-"Düşünüyorum" dedi, 

-"Bulunca bana söyle" dedim. 

Birkaç gün sonra, tutkusunun "kitap okumak" olduğunu söyledi.

O yıllarda sıkı bir "kitap kurdu" durumumuz vardı. Sevdiği kitapları zaman mekan tanımadan yutarcasına okurdu. Şimdilerde TEOG sınavı, dershane koşturmacası, teknolojinin, sosyal medyanın etkisiyle dikkatler dağıldı... Yine de kızımın içindeki "hikaye sevgisi"ni tanıyorum, ona güveniyorum. Her neyse, kitap okumak ile ilgili bir dünya meselesi bulmak, bir eylem yapmak gerekiyordu malum, biz de başladık onun için kafa yormaya...

Şairin "ah kimselerin vakti yok, durup ince şeyleri anlamaya" duygusu misali, her şeyin müthiş bir hızla tüketildiği, dikkat süresinin kısaldığı, başarının 5 şıktan doğru olanı bulmaya indirgendiği hayatımızda, kitap okumanın yeri ne kadardı.... Artık onsuz yapamadığımız, en sevdiğimiz akıllı telefonlarımıza, i-padlere, bilgisayar oyunlarına karşı kitabı koymak istedik. Yel değirmenlerine karşı Don Kişot mu dediniz, haklısınız...belki de değil...

Teknolojinin donattığı rengarenk, yanıp sönen dijital dünyaya alışan çocukların kitap okuma sevgisinin, okur yazarlık seviyesinin yükseltilmesini bir dünya meselesi olarak gördük. Bu duruma dikkat çekelim istedik. Ne tür bir etkinlik yapılabileceğini araştırırken, bazı ülkelerde rastladığımız "sesli okuma günleri" fikri hoşumuza gitti. Okuma kültürü konusunda farkındalığı artırmak için bir anaokulu, bir de ilkokulda çocuklar arası sesli okuma etkinlikleri düzenlemeye karar verdik.

Almanya
https://www.land-der-ideen.de/en/projects-germany/ideas-education-republic/award-recipients/german-wide-reading-aloud-day

Dünya Sesli Okuma Günü
http://www.litworld.org/wrad/

Bu arada Okulumuz da, "PYP exhibition" adı verilen bu ilkokulu bitirme projesi için velileri "yapmaları" ve "yapmamaları" gereken şeyler konusunda bilgilendirdi. Birlikte okuma faaliyetine sınıflarını açacak okul bulma, müdürlere, öğetmenlere derdimizi anlatma, organizasyon kısmında iş anne babaya düştü tabii. Çabamıza değdi ama. 

Ziyaret etiğimiz ilkokulda, çocuklarla paragraf paragraf birlikte okuduğumuz öykülerin sonunu tahmin etmeye çalıştık. Sonra herkes okuduğu-dinlediği öykünün kahramanını hayallerince resimledi. Kütüphanemizden okuduğumuz kitapları çocuklarla paylaştık, değiştik.




Anaokulunda ise, Bahar ile küçükken tekrar tekrar okuduğumuz, sevdiğimiz masalları, çocuk şiirlerini, fil bilmecelerini Bahar küçüklere okudu. Dinledikleri karşısında çocukların yorumlarına, sohbetlerinine tanık olmak, büyükler için bile farklı bir tecrübe oldu.








Bugün düşünüyorum da, ilkokul bitirme ödevimiz, çocukların hem kendilerine, hem de hayatta olup bitenlere karşı farkındalıklarını arttıran bir çocuk güçlendirme çalışmasıymış. Süreç içinde, çocuklar, işbirliği yapma, harekete geçme, problem çözme, çeşitli yollardan kendini ifade etme becerilerini kullanmaya çalıştılar. Farkettikleri şeyleri, farkettirme ve bir fark yaratma denemesi yaptılar bir bakıma...




"Kitaplara meraklı insanlar, bir sonraki sayfada ne olacağını merak ederler.  Meraklı olurlar.  Merak kötü bir şey değildir. Ama başkalarının kişisel hayatı hakkında çok meraklı olmamalıyız."

 sunum'dan alıntılar... merak olmazsa olmaz :-)


Düşük performans gösterdiğimiz için çok gündeme gelen OECD PISA sınavının okuma becerileri sorularını gördünüz mü bilmiyorum... okuma, anlama, bilgiyi metinden çekme, yorumlama istiyor hiç kolay değil. Üniversite, TEOG sınavı gibi merkezi sınavlarda derece yapan gençlerden duyarız.  Ağız birliği yapmışçasına, "kitap okumayı seviyorum, okumak ta lazım" diyorlar ya, bu sözleri adet yerini bulsun, şıklık olsun diye değil, samimi söylediklerini düşünüyorum.  Çeşitli, geniş okumalar, yazmalar belli ki, bu değerli gençlerimizin yalnız ufuklarını değil zihinlerini de açmış, darısı hepimize olsun...



"İnsan yalnız tutkuyla hareket ettiğinde muhteşemdir."

"Man is only great when he acts from passion."

Benjamin Disraeli



























































0 yorum :

Yorum Gönder