23 Nisan 2016 Cumartesi




KARS’TA DOĞDUM MARS’TA ÖLMEK İSTİYORUM!


Yok canım ben değil, Londra'dan Güler Ergun... böyle serin serin yazdığıma bakmayın, başlığı okur okumaz, haber yüzümde geniş bir gülümseme, içimdeyse büyük bir heyecan uyandırdı. Kimileriniz önceden haberdar olmuş olabilir ben atlamışım... Blog yazmanın güzel tarafı da bu işte, kafanızda bir konuyu çevirip dururken, muhteşem sürprizlerle karşılaşabiliyorsunuz. Uzatmayım, öğrenmenin yakıtı olan "merak" duygusu üzerinde çalışırken öğrendim. Imperial College London Matematik bölümünde akademisyen Güler Ergun, Hollandalı "Mars One" projesiyle Mars’a gidecek, geri dönüşü olmayan bir yolculuğa çıkacak 4 kişiden biri olmak için, gönüllü 11 Türk arasında yer alan tek kadınmış ! 

Mars One projesi, 2023'te Mars'ta insanlar için kalıcı yerleşim sağlamayı, böylece güneş sisteminin, ve hayatın köklerini bulmayı amaçlıyor... Özel sektörün finanse ettiği proje için yatırımcıların hisselerine yatırım yaparak destek verebileceği bir de şirket kurulmuş. Mars One’ın sitesinden anladığım kadarıyla, insansız ilk deneme 2020’de yapılacak. Koloni, yerleşim şu an için gerçekleştirilmesi uzak bir hedef gibi görünüyor ama insanoğlunun burada imkansız tanımayıp, gösterdiği cesaret ve çaba benzersiz. 

Güler Ergun'un Hürriyet Gazetesi'ne konuştuğu Eylül 2013'ten beri sonuç ne olmuş diye baktım, Mars One sitesinde hala adayların tanıtımı var, bilenler bilmeyenlere anlatsın bir gelişme varsa...Söyleşiye dönersek (Kaçırmayınız 1) Mars One görevine gönüllü olma sebebi için bakın neler söylemiş.

“Ben bir bilim insanıyım. Hayatımın amacı merak etmek, sorgulamak ve öğrenmek…”

“…Benim doğum yerim Kars. Mars ve Kars… Hayatıma Kars’ta başladım, Mars’ta bitirmek istiyorum. Daha iki yaşındayken bir radyoyu içindeki insanları görebilmek için parçalarına ayırmış, insanları bulamayınca da tekrar bir araya getirmiştim. Hâlâ hayata bakışım aynı. Çevremi anlamak, merakımı gidermek için yaşıyorum…”


Merak

insanda yeni şeyler öğrenme isteği uyandıran, 

öğrenme yeteneğini, yaratıcılığı artıran, 

beyni korumada yardımcı, 

olağan şeyleri bırakıp risk almaya iten,

kısaca hayatımızı daha keyifli hale getiren,

taa içimizden yükselip gelen bir duygu.

Konu merak, öğrenme, bilinmeyeni keşfetme iken, Güler Ergun'un hikayesinden daha öte bir örnek varsa bulun söyleyin...Bu arada tesadüfe bakın ki, NASA'nın Mars Bilim Laboratuvarı misyonunun bir parçası olarak, Mars'ta keşifte bulunan otomobil büyüklüğündeki kâşif robotun da adı 'Merak'  Curiosity! Merak'ın, 26 Kasım 2011' de Cape Canaveral Uzay İstasyonu'ndan fırlatıldığı ve 6 Ağustos 2012 de başarılı bir şekilde Mars'taki Gale kraterinde Aeolis Palus bölgesine iniş yaptığı duyuruldu. Meraklıları için anın videosu hizmetinizde (Kaçırmayınız 2).



Merak'ın iniş yeri 563.000.000 km'lik yolculukla hedefleyip inmek istediği Bradbury iniş bölgesinden 2.4 km ötede gerçekleşmiş. Amaç, Mars iklimini, jeolojisini incelemek ve Mars'ta daha önce yaşam olup olmadığını araştırmak ve su barınabilirliği ve dünyasal yerleşim ile ileri zamanlarda insansı keşiflerin mümkün olup olmadığını araştırmakmış.


Kaşif Robot Merak

Merak konusuna dönersek, öğrenme ile ilişkisi açık ancak bu duygunun dozunu belirleyen genler mi yoksa bilgiye erişimi olan, özgür, sorgulayan eğitim sistemi gibi dış faktörler mi, (nature or nurture), henüz bu konuda tam bir görüş birliği yok. 

-Yahu merak ettiğin şeye bak, diyenleriniz olabilir. Hani ben de biraz şüphe duymuyor değilim ama yine de merak duygusunu merak etmeme değer vermek gerektiğini düşünüyorum zira Blog’a başlarken Sokrates’den 'kendini tanıma' ödevinden yola çıkmıştık hatırlarsanız. Düşününce, merak konularımız, biraz bizi anlatıyor olabilir…Voltaire, insanları cevaplarından çok sorularıyla yargılayın değerlendirin diyor. Bugün de sorular cevaplardan daha kıymetli...

Futbol, edebiyat, magazin, sanat, bilim kurgu, siyaset, el işi, müzik sayısız ilgi alanından hepimizin kendimize özel bir portföyü var. İşte bu alanları genişletmeyi ya da derinleştirmeyi merak duygumuz belirliyor gibi, zorla değil ya ! Merak, öğrenme çabasına ruh, anlam katarken, merak etmeden yapılan öğrenmeler eziyet halini alabiliyor, tecrübeyle sabit … 

Merak duygusunu harekete geçirerek, keyif alabileceğimiz öğrenmelere hayatımızda daha çok yer açmak için Blog'umuzda bir 'Meraklı Kedi' köşesi açtığımı ilgilenenlere duyuruyorum. Bu köşede merak konusu olabilecek öğrenme deneyimlerini, birinci ağızdan dinleyeceğiz, diğer paylaşımların yanısıra... 


-Sadece merak... 





0 yorum :

Yorum Gönder