2 Aralık 2017 Cumartesi

GELECEK HAKKINDA KONUŞMALIYIZ... WE NEED TO TALK ABOUT FUTURE



Seneler önce, yanılmıyorsam 1992, Zülfü Livaneli’nin bir köşe yazısında gelecek, gelecekçilik (Fütürizm) akımından bahsedildiğini duymuştum.  Livaneli, Alvin Toffler adlı bir yazarı ve “Yeni Güçler Yeni Şoklar” adlı yeni kitabını anlatıyordu. Alvin Toffler hakkında öyle şeyler yazmıştı ki, kitabı es geçmek mümkün değildi. Gel zaman git zaman, fütürizm, yani geleceği belirleyen trendlerle, bugünü ve geleceği şekillendirmek eğilimi gittikçe daha yaygın, görünür bir hal adı. Gelecekçiliğin bana cazip gelen bir yönü de, gerçekçi bakış açısıyla, tüm şartların bilincinde ama olumlu düşünmeye daha yakın olması, geleceği korku yerine olumlu öngörülerle inşa etmeye çalışarak, insanı güçlendirmesi.



 Fütürist Alvin Toffler 

Geçtiğimiz yıl hayatını kaybeden, bu alandaki en etkili, başarılı düşünürlerden olan  Toffler, 70lerden beri yaptığı öngörülerinde,  tarım ve sanayi toplumundan sonra üçüncü dalga olarak bilgi toplumunun geleceğini, bilginin serbest ve çok yüklü bir şekilde internet üzerinden kişisel bilgisayarlardan "information overload" yayılmasının insanları yaşadıklarını anlamlandırma, karar verme konularında zorlayacağını, sahip olmaya değil, ihtiyaç halinde kullanıp iade etmeye dayalı paylaşım ekonomisinin başlayacağını, işyerlerine esnek çalışma, home office modelinin geleceğini, hiyerarşik yapıların kalkacağı türden şirketleri öngörmüştü.  Bayağı tanıdık geliyor değil mi, bugünün dünyasını düşününce...

Toplum yaşamını etkileyen eğilimler, gelecekteki yaşamın nasıl şekilleneceğine bir ilgim oldu hep. 3D yazıcılar, nesnelerin interneti gibi yenilikçi konuları duyar duymaz çevreme heyecanla anlatmalarım, teknolojinin öğrenme, sanat, iş yaşamını nasıl etkilediği üzerine yazı denemelerim olmuştu.  


Bugün bilişim sektöründe olmayanlar için pekçok yeni kavram duyuyoruz.

Akıllı ev, şehir, uygulama, platform, dijital para bitcoin, über taksi, e-devlet, siber dolandırıcılık, giyilebilir teknoloji, hibrid, elektrikli araçlar, airbnb tatilleri

olarak kendini gösteren, bazılarımızın çoktan kullandığı, kod, algoritma, yapay zeka dünyasını kullanıcı, sokaktaki vatandaş gözüyle değerlendiren teknoloji yazıları yazmak istiyorum.


Conversation Lashes -Sohbet Kirpikleri

Model, Rachelle Beaudoin, Fotoğrafçı, Michelle Aldredge

Yenilikleri anlamaya çalışmak, alışkanlıklardan sıyrılmayı göze alıp, bu yenilikleri deneyimlemek artık bir dijital vatandaşlık ödevi.  Yaşı orta yaş ve üstü olanların daha ciddiye alması lazım çünkü gençler uyum sağlamada çok daha açık ve donanımlı.

Yakın gelecekte görmeyi beklediklerimiz ise,

sağlıkta nano robot, çiplerle tedavi, şubesiz bankacılık, yapay zekanın, robotların her sektöre girmesi, robot sevgililer, insansız araçlar, devasa piller ile yeni enerji kaynakları...

Tüm bu gelişmeler aslında öğrenci, çalışan, girişimci, taksici, anne baba olarak hepimizi etkiliyor. Öğrenme, değişim, dönüşüm süreçlerinden geçiyoruz.  Çinlilerin, "geçiş dönemlerinde yaşayasın" diye bedduası varmış, sosyolojik bir beddua biçimi de olsa durum ciddi..., ayrıca, robot, otomasyon süreçleri ile mavi yakalılar ile başlayıp, beyaz yakalı çalışanları tehdit etmeye başlayan işsizlik, öğrencinin geleceğin cazip mesleklerini seçme, çabuk eskiyecek diploma stresi, teknolojik bağımlılığının tehdit ettiği aile içi ve sosyal ilişkiler gibi konular nedeniyle de kayıtsız kalmak zor.  

Bu geçiş dönemini atlatmak için uzmanların tavsiyesi, okuryazarlık... "medya okuryazarlığı”“dijital okuryazarlık” ve hatta “gelecek okuryazarlığı”. 

Okuryazarlık, temel insan haklarından biri ve hayat boyu öğrenmenin temelini oluşturuyor. Bireyleri, aileleri ve toplumları güçlendirip, yaşam kalitesini yükseltiyor. “Çarpan etkisi” sayesinde okuryazarlık, yoksulluğun ortadan kaldırılmasına; çocuk ölümlerinin azaltılmasına, nüfus büyümesinin kontrol altına alınmasına; cinsiyet eşitliği, sürdürülebilir kalkınma, barış ve demokrasinin sağlanmasına da yardımcı . http://unesco.org.tr/dokumanlar/egitim/okuryazarlik.pdf

Kimileri, yeni okuryazarlığı, yetişkinlerin bilgisayar becerilerini kullanarak problem çözme becerisi olarak tanımlıyor.

Medya okuryazarlığı, medyanın diliyle okuyup yazabilme becerisi (Bilgiye erişim, içerik ve güvenilirliği analiz ve üretme becerisi). Yalnızca belli yaş grubundaki çocuklar değil okul öncesi, çocuklar gibi yetişkinlerin de dahil edildiği yaşam boyu sürecek bir eğitim.  Türkiye'de medya okuryazarlığı dersi 2007-2008 eğitim yılından bu yana seçmeli bir ders olarak verilmektedir. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/86050

Dijital okuryazarlık, sayısal düşünme bakımından yetkinlik kazanmanın yanı sıra dijital ortamda içerik bulma, yaratma, değerlendirme, paylaşma ve ondan yararlanma yeteneği. Kodlama ve maker eğitimleri de bu kapsamda değerlendiriliyor.

Dijital Zeka “DQ” Kavramı ile Tanışın: Çocukların Kazanması Gereken 8 Dijital Yetenek

https://medium.com/world-economic-forum/8-digital-skills-we-must-teach-our-children-f37853d7221e

Gelecek Okuryazarlığı (Futures Literacy) Geleceği nasıl algılıyoruz... bu algı bugünkü hayatımızı nasıl değiştirebilir... gelecek verileri ile bugünü, geleceği şekillendirme.. geleceği görme, görebilme ihtimali bugüne dair insanları güçlendiriyor... UNESCO’nun girişimi ile politika belirleyiciler, akademisyenler, sanatçılar, gençler, biraraya gelerek tartışarak, mevcut varsayımları değiştirerek farklı bir dünya hayal etmeye uğraşıyor geleceği hayal ediyor, geleceği yaratıyor... barış, kapsayıcılık, sürdürülebilirlik için yeni yollar geliştirme çabası. İnsan ve toplum bilimleri alanında çalışanlar toplumların geçirdiği dönüşüm üzerinde çalışıyor. Sektörler arası işbirlikleri gözden geçiriliyor

Bu yeni çağda, eğitim reformu ile bağımsız düşünebilen, farklı parçaları bir araya getirip, başkalarıyla çalışan, bu şekilde yeni değer yaratabilen insan yetiştirmek gerektiği,  küçük yaşlardan itibaren, bilgi teknolojilerine hakim, yaratıcılığı besleyen eğitim ve "yaşam boyu öğrenmenin" geliştirilmesi gerektiği vurgulanıyor.

https://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/029_outline.pdf


"İnsanlar coşkun bir nehir gibi geleceğe akarlar". 

"Durmayalım"

İstiklal Marşı'mızın Şairi Mehmet Akif Ersoy 


***

21. Yüzyılın cahilleri okuma-yazma bilmeyenler değil, öğrenemeyenler, öğrendikleri yanlış bilgileri değiştiremeyenler ve yeniden öğrenemeyenler olacaktır. 

“The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. ” 

 Alvin Toffler







0 yorum :

Yorum Gönder